Verkeer
Er is verkeer door voetgangers, fietsers, auto's. En, in vroeger tijden, alleen voor voetgangers en vervoer per paard en wagen. De Berch weg, een dijk tussen het dorp Hillegersberg en Rotterdam kreeg zijn naam in 1387. Later kwam ook vervoer door binnenvaartschepen. En nog later waren er vele vormen van bedrijfsauto's, van 'auto's van de zaak' en kleine bestelauto's tot aan vrachtwagens.
Zeer specifiek voor Hillegersberg wat betreft verkeer is dat het lang een tol kende ter hoogte van de Kleiweg/ Juliana van Stolberglaan en de Bergweg (Straatweg). In verband met het vanaf het begin van 20ste eeuw steeds toenemende verkeer werden ook in Hillegersberg en Schiebroek wegen verbreed, o.a. door het dempen van sloten en vaarten langs de wegen. Zo zijn bijvoorbeeld de Bergweg (Straatweg) en de Grindweg verbreed.
Het gebied kent veel water: sloten en vaarten kruisen wandel- en autowegen. Er waren(ophaal)bruggen over het water (over de Molensloot, de Streksingel, de Rotte, de verbinding tussen de Bergse Voor- en Achterplas e.a.). Deze bruggen waren vaak markant in het straatbeeld.
Vervoer
Er is openbaar vervoer per bus, tram, metro en trein. Al rond 1900 waren paardentrams, o.a. van Rotterdam naar Hillegersberg (Dorpsstraat) v.v. Later werd dat de elektische tram. Bussen zorgen voor het meer fijnmazig openbaar vervoer. Trein (vanaf ca. 1900) en metro (vanaf 2006) zijn vooral bedoeld voor de verdere reizen.
Afbeeldingen:
* verkeer: fiets, motor, auto en infrastructuur, waaronder wegen, sluizen en bruggen;
* (openbaar) vervoer: taxi, bus, tram, trein, metro en infrastructuur, waaronder stations
* overige verkeer- en vervoersaspecten zoals de tol.
Straatweg. Tivolibrug (doorvaart tussen Bergse Voor- en Achterplas nabij Lommerrijk)
Straatweg. Tivolibrug (doorvaart tussen Bergse Voor- en Achterplas nabij Lommerrijk)
Straatweg. Tivolibrug (doorvaart tussen Bergse Voor- en Achterplas nabij Lommerrijk)
ca. 1900 Brug aannhet einde van de Dorpsstraat aan het begin van de Grindweg, waar nu de Molenlaan begint.
ca. 1910. Straatweg, Tivolibrug, met paardentram. Voor de stalen brug 1926). Links Zomerlust, linksachter de Korteweg, rechtsachter land van De Vaan (later: Prins Bernardkade)
Het muizengaatje, "de nieuwe toegangsweg tot Hillegersberg": voor bus, tram en overig verkeer
1895 Advertentie Geïllustreerde Gids voor Rotterdam e.o.: oproep voor de tramomnibusdienst
Met de postkoets van Rotterdam naar Freericks in Hillegersberg (ca. 1900)
Paardentram: vaste dienst Rotterdam- Hillegersberg v.v.: (foto: het omleiden van het paard in de Kerkstraat (1918))
Bus (45) van het Rotterdams Openbaar Vervoer Museum op het Kastanjeplein, op 27 april 2023 Koningsdagritten rijdend. Foto: J. Krijgsman
1923 De aankomst van de 1e tramlijn 14: Centraal Station-Noordsingel-Hillegersberg, in: Groot-Rotterdam, 12 juni.
Botsing op de Straatweg van lijn 6 (Kleiweg-Spangen) met een bestelbus van het GEB. (14 december 1984)
Bergweg (Straatweg). Tramrails voor de paardentram is aangelegd in 1882.
1906 De aanleg van de Hofpleinlijn. Op de voorgrond de Ceintuurbaan en de spoorlijn Rotterdam-Gouda
Dienstwoning NS (dubbele stenen wachterwoning) bij Halte Rodenrijs (Hofpleinlijn), gebouwd in 1914 (1B). Een overeenkostige woning staat bij halte Schiebroek (1A). Beide gebouwen bestaan nog.
1918 Halte Schiebroek (Hofpleinlijn), met petroleum lantaarn op het perron (later kwam er gasverlichting)
1923 Kootsekade hoek Willem van Hillegaersbergstraat, tramremise en werkplaats RETM
1899 Halte Hillegersberg (nu: Rotterdam-Noord) op de lijn Rotterdam-Gouda