Herman Frederik Bieling, tekenaar, kunstschilder, graficus en beeldhouwer is op 21 juni 1887 geboren in Rotterdam. Hij volgde avondlessen op de Akademie van Beeldende Kunsten in Rotterdam. In 1917 behoorde Bieling tot de oprichters van de Federatie van Beeldende Kunstenaars De Branding. Bieling schilderde kubistisch en was een belangrijk activist die opkwam voor erkenning van de moderne kunst. Bieling tekende en schilderde portretten, planten (veel cactussen), gebouwen, landschappen en stillevens.
Bieling verhuisde in zijn tienertijd verhuisde hij met zijn ouders van Rotterdam naar Hillegersberg. Hij bleef daar, afgezien van soms langdurige buitenlandse reizen, tot zijn huwelijk in 1920. Tussen 1920 en 1927 woonde Bieling in Bennekom, Renkum en Noordwijk. Tussen 1928 en 1938 woonde hij weer in Hillegersberg. Hij ging meer realistisch werk maken. In 1938 verhuisde hij naar Rhoon waar hij tot zijn dood op 5 december 1964 zou blijven.
Bieling heeft Hillegersbergs werk gemaakt van ca. 1909-1920. Hij woonde o.a. op de Straatweg 57 (met zijn ouders), Plaswijcklaan 8 (thans: C.N.A. Looslaan) en Ghisebrecht Bokellaan 24. Als gevolg van een atelierbrand in 1930 is weinig van zijn werk uit deze periopde bewaard gebleven. In de tien jaren die hij later weer in Hillegersberg woonde (1928-1938) maakte hij ook veel werk met Hillegersberg als onderwerp.
Bieling was de strijdbare voorman van de Rotterdamse kunstenaarsfederatie De Branding (1917-1926). De Branding werd opgericht als aanklacht tegen het conservatieve Rotterdamse kunstbeleid. De onvrede over de geringe aandacht voor moderne kunst en over de geringe expositiemogelijkheden was groot. Ook was Bieling nauw betrokken bij andere kunstenaarsstromingen zoals de Kring van Beeldende Kunstenaars R'33. In 1932 exposeerde hij o.a. met Braque, Chagall, Klee, Kandinsky, Kokoschka, Matisse en Picasso in De Bijenkorf. Bieling had nauwe contacten met tijdgenoten als Schuhmacher, Chabot, Van Kuik en Richters. Op het hoogtepunt bestond R'33 uit veertig leden. R'33 werd in 1942 opgeheven.
In 1933 ontwierp Bieling de staande klok, het cadeau dat C.N.A. Loos kreeg bij zijn 70ste verjaardag en als huldeblijk van zijn vrienden uit 'Hillegersberg en elders'. De klok kreeg plaats in de voortuin van de villa van Loos en werd in 1942, na Loos' overlijden verplaatst naar het terras van het Plaswijck Paviljoen. De klok is in 1992 gerestaureerd door de Stichting Berg en Broek. De klok staat nog steeds in het Plaswijckpark, zij het nu in de verkeerstuin.
Bieling was ook jaren lang een van de tekenaars voor het Dagblad van Rotterdam, zo maakte hij talrijke prachtige voorbladen van het Zondagsblad van de krant. Hij was ook een actief op andere terreinen zoals bestuurder en waterpoloër bij SVH Het Zwarte Plasje. Bieling schreef en tekende in het cluborgaan van de SVH en ontwiep het logo van 't Zwarte Plasje en de SVH: een in cirkel staande otter die in zijn staart bijt. Nog vele jaren na zijn verhuizing naar Rhoon blijf hij actief voor Het Zwarte Plasje.
In 2017 verscheen een biografie over Bieling en zijn werk, geschreven door Jan Cees van Duin: Herman Bieling, de strijdbare voorman van de Rotterdamse kunstenaarsfederatie 'De Branding' (1917-1926).
ca. 1915- Hillegondakerk, aquarel. Het landschap nis nog 'leeg': vanaf 1920 werd hier het Berglustkwartier gebouwd.
1919- Penning S.V.H.: Sportvereniging Hillegersberg (Het Zwarte Plasje). Op achterzijde gegraveerd:
"1e Pr. Estafette 4x25 M
27-7-1919". De penning werd overigens nog zeker tot eind 1936 uitgegeven.